KIAL LA KOKINO TRANSIRIS LA ŜOSEON?
Tiu ĉi interreta teksto, iniciatita de iu nekonata
aŭtoro, antaŭ jardekoj, estas ĉiam aldonata tra la kulturoj, la landoj kaj la tempoj. Ni mem,
en tiu ĉi nia esperantigo, aldonis kelkajn fikciajn respondojn de famaj
nomuloj, kvankam malaldonante kelkajn aliajn, kiujn ni opiniis tro antaŭjuĝaj,
krom aliaj rilataj nur al lokaj kulturoj. Krome, helpe de Interreto, ni aldonis
ankaŭ realajn informojn pri la respondantoj (interparenteze). Tio faciligos
nian komprenon pri la interrilato inter la respondoj kaj la apudaj biografietaj
notoj, konsiderante, ke ne ĉiuj legantoj bone konas ĉiujn laŭfakajn
respondantojn el plej diversaj devenoj kaj tempoj.
Sed kial do la kokino transiris la ŝoseon, laŭ la opinio
de kelkaj famuloj?
************************
Sen ironio, mi nur
scias tion, ke mi tute ne scias, kial, kiam kaj kiel la kokino transiris tiun
ŝoseon. Ĉu vi majeŭtike scias tion, kio motivis tian transiron? – SOKRATO (la plej grava
sokrata filozofo (li mem persone ), kies unu el la plej famaj frazoj estas:
"Mi nur scias, ke mi nenion scias". Li ankaŭ helpis multajn
menskonfuzulojn akuŝi siajn proprajn konojn, per la metodo fame konata kiel
sokrata majeŭtiko (aŭ kon-akuŝo), per kiu unue li ironie detruis la antaŭkonojn,
per demandoj, kaj poste instigis la alparolaton ekvidi la aferon per aliaj
vidpunktoj.
Okazas, ke ĝi celis atingi la Bonon
en la multdimensia ideala mondo de la transŝoseo, tial ĉar ĝi konvinkiĝis, ke la
cisŝoseo estas nenio pli ol limigita kaverna mondo de realperceptado. – PLATONO (la greka filozofo,
kiu metis la Bonon en la centron de siaj instruoj, kaj kiu provis klarigi pri
la aliaj vivdimensioj, per sia fama “alegorio pri la kaverno”).
Ĉar ĝia koka amato, kvankam
mortinte, aperis al ĝi spirite en la alia flanko de la ŝoseo. Tamen ĝi ne transiris
per sia materia korpo. La transira fenomeno okazis per duobla kokina lokiĝo je
ektoplasmia naturo, ebligita de ĝia astrala korpo, kiu translimas la leĝojn de
la kortbirda Fiziko. Forte dezirinte kokeriki apude antaŭ sia amato, sed por ne
riski iri, batpuŝite de aŭtomobilo, pli frue al la transtombo, sed iri nur al
la transŝoseo, ĝi do sukcesis duobliĝi kaj transiri la ŝoseon tute sekure, por
plenumi tiun sian ardan amdeziregon. - SANKTA ANTONIO DE PADOVO (unu el la doktoroj de la
Katolika Eklezio, kaj kiu estis kanonigita nur naŭ monatojn post sia morto, ne
nur pro sia ĉies konata sanktuleca vivo, sed ankaŭ pro la fama paranormala
fenomeno (nomata ‘duobla lokiĝo’ aŭ ‘dukorpeco’), kiun li spertis kaj per kiu
li sukcesis esti samtempe en du treege malproksimaj lokoj, por senkulpigi kaj
savi sian patron de la baldaŭa mortpuno per pendigo.
Ĉu ĝi ja transiris la ŝoseon?
Mi tuj laciĝis, nur ĉar mi ekpensis pri tio... – GARFILDO (tiu bildstria
oranĝokolora, tre malfarema, manĝema, televidspektema kaj super ĉio sarkasma
kato).
Ĉar ĝi deziregis atingi la
alian flankon de la bienaro, serĉe de la absolutisma kokreĝo tie sekure kaj
protekteme reganta, eĉ se li regis ankaŭ kontraŭ la egoismo de la kokcivitanoj
mem (kio, historie, instigas la batalon de ĉiuj kontraŭ ĉiuj), tial ke ĝi
transfuĝis for de la levjatana vulpo, kiu intencis vori ĝin, por poste vomi ĝin
kiel nutraĵo al la konsumantoj de la nutraj ideologioj ĥaose regantaj en la
cisa kokinejo. - THOMAS HOBBES, matematikisto, teoria politikisto kaj filozofo, aŭtoro de
la libro "La Levjatano" (kies titolo aludas al tiu biblia samnoma
monstro, kiu supozeble regis la teran civilizacion en ties komenciĝo), en kiu
li defendas la neceson de absolutisma regsistemo, kiel protekton kontraŭ la
socia egoisma ĥaoso.
Ĉar ĝi volis foriri el la
bieno de la kokoj kaj eniri en la bienon de Dio. – SANKTA AŬGUSTENO (aŭtoro
de la libro “La Civito de Dio”).
Ĉar la kokino havas sian
libervolon, kaj ĝi estas libera por paŝi cisen, transen, antaŭen kaj ien ajn. - JAKOBO ARMINIO (pastoro
kaj teologo, fondinto de la antideterminisma Arminianismo).
Ĉar la kokino estas tuta kortbirdo
kaj tuta nedividebla dia piedirulo. - ATANAZIO EL ALEKSANDRIO (triunuisto, kiu predikis, ke
ĉiuj tri personoj de Dio (la Patro, la Filo kaj la Sankta Spirito), estas unu
sola Dio).
Ĉar ĝi celis senmitigi la novan
ateston, ke la transŝosea maizo estas pli vera. - RUDOLF KARL BULTMANN
(teologo, kiu elpensis metodon de interpretado celantan senmitigi veraĵojn de
la Nova Testamento).
Post longa provado transsalti
la plektobarilon de la kokinejo, ĝi sukcesis fuĝi trans la ŝoseon, serĉe de sia
dezirata liberiĝo. - GUSTAVO GUTIERREZ MERINO (dominika teologo, konsiderata de multaj kiel la
fondinto de la Teologio pri la Liberiĝo).
Fakte ĝi ne transiris la
ŝoseon! Tio estas nur metaforo por plikonvinkigi kredantojn pri iama historio,
ke la unua vivulo, kiu transiris la fundamentan vojon, tiu estis unu geneza
kokino! - JOHN HICK (filozofo kaj teologo, kiu interprete malkonstruis metaforajn
religiajn historiaĵojn ĉies akceptitajn kiel laŭliteraj veraĵoj).
Ĉar la kokinejo devus esti
regata per la karismo, sed ne per la povo! - LEONARDO BOFF (filozofo, teologo pri la Teorio de la Liberiĝo
kaj aŭtoro de la herezia libro "Eklezio, Karismo kaj Povo").
Estas laŭ la kokina naturo
transiri la ŝoseon, por kompletigi piedirojn ĉirkaŭ la bienoj de sia kamparo,
instruante al kokidaj kaj kokidetaj disĉiploj. - ARISTOTELO (greka filozofo,
laŭ kiu la naturo estas la kaŭzo de ĉiuj movoj. Li fondis ankaŭ la nomatan
peripatan lernejon, ĉirkaŭ kiu li piedire instruadis siajn disĉiplojn).
Ĝi faris tion, firmpaŝe, por
protesti, komence meze inter la transŝoseaj trokredemaj gekokoj, kontraŭ la
vendado de la postmorta destino de la kortbirdoj. - MARTENO LUTERO (komence aŭgustenisma
monaĥo kaj profesoro, sed poste la fondinto de Protestantismo).
Por foriĝi de la subpremado
ekzistanta en la kokinejo, far la reganta kaj malliberigema ĉefkoko. – RUBEM ALVES
(psikoanalizisto, edukisto, teologo pri la liberiĝo kaj aŭtoro de la libro
"La Veo de la Subpremitoj").
Ĝi iris rekte al la
transŝosea kokinejo, ĉar nenia rilato ekzistas inter kokinejo kaj bovejo, aŭ
inter kokino kaj bovino, en ambaŭ flankoj de la vojo. - TERTULIANO (verkisto el la
unuaj fazoj de Kristanismo, kaj kiu predikis, ke la demando pri la rilatoj
inter la fido kaj la filozofio ne interalfrontiĝas, ĉar inter ili ekzistas
nenio komuna).
La nuntempa sociviva etapo de
la produktaj fortoj postulas novan klason da kokinoj kapablaj transiri la
ŝoseon, por elmetadi ovojn industriskale meze en la aliflanka seri-produkta
kokinaro. - KARLO MARKSO (revolucia kaj socialisma intelektulo, fondinto de la moderna
komunisma doktrino, kaj kiu denuncis la objektivigon de la laboristoj, far la
pli kaj pli rapidiga kaj industriscala sistemo de produktado).
Ĉar ĝi estis havinta sonĝon,
en kiu ĝi vidis mondon, kie ĉiuj kokinoj estos liberaj por transiri la ŝoseon,
sen ke oni demandos pri iliaj motivoj. - MARTIN LUTHER KING (protestantisma pastoro kaj politika
aktivisto, kiu gvidis kampanjojn pri la neperforto, la libereco kaj la amo al
la proksimulo).
La atento pri la fakto, ke la
kokino transiris la ŝoseon, subesprimas seksan nesekurecon. - FREŬDO (la ekpripensinto de
la psikoanalizo, kaj kiu kredis, ke la seksa deziro (konata kiel libido) estas
la baza motiva energio de la homa vivo).
Dum longaj tempoperiodoj, la
kokinoj estis nature selektitaj per sia kapablo fuĝi disde la buĉistaj
predantoj, tiel ke, nuntempe, ili jam havas genetikan ŝoseotransfuĝemon, apenaŭ
ili ekaŭdas la interfrapiĝojn de tranĉiloj. - KAROLO DARVINO (angle,
Charles Darwin: la naturalisto, kiu famiĝis pro sia teorio pri la evoluado de
la specioj per natura selektado de la plej kapablaj adaptiĝi al la danĝeraj kaj
malfavoraj vivkondiĉoj de la medio).
Ĉu la kokino transiris la
ŝoseon, aŭ ĉu la ŝoseo moviĝis sub la kokino, dependas de la vidpunkto. Ĉio
estas relativa. – ALBERTO EJNŜTEJNO (tiu fizikisto, kiu formulis la Teorion pri la
Relativeco).
La esenco de la kokino estas
en ĝiaj piedoj. La piedoj enhavas la kokinon. Kiu vidas la piedojn, tiu vidas
la kokinon. La esenco de la piedoj estas la kuro, la abstrakta kuro. La ŝoseo
estas la esenco de la kuro. Kiu vidas la kuron, tiu vidas la ŝoseon. - CLARICE LISPECTOR
(verkistino, la aŭtorino de tiu plenenigma rakonto “La Ovo kaj la Kokino”).
Por forfuĝi de la tutkontrola
diktaturo de la virkokoj en la ĉiegvatata kokejo, kaj gvidi revolucion de ĉiuj
kokinoj de la kamparo, kontraŭ la senkoraj buĉemaj kokinejestroj. - GEORGE ORWELL (verkisto, la
aŭtoro de la romano “1984”, kiu traktas pri la regsistemo nomata “Big Brother”
(Granda Frato), kiu malliberige plenkontrolas la vivon de ĉiuj civitanoj. Ankaŭ
lia estas la romano “La Revolucio de la Bestoj”).
Por rapidi al la telefonbudo
ĉe la alia ŝoseoflanko kaj alivestiĝi kiel la Superkokino, kaj tiel heroe savi
ĉiujn bienajn kortbirdojn kontraŭ la transgenaj maizeroj ĵus enkondukitaj de la
bienkapitalistoj, kaj transe kaj cise de la ŝoseo. - CLARK KENT, (tiu komiksa
persono, kiu ofte eniras en telefonbudon, por alivestiĝi kiel la heroo
Superviro kaj ekflugi por savi viktimojn de krimaĵoj).
Ĉar ĝi vidis drakon en
ventmuelilo staranta trans la ŝoseo, tial ĝi iris batali kontraŭ ĝi, helpate de
kokida eskviro. – MIGUEL DE CERVANTES SAAVEDRA, aŭtoro de la romano “La Inĝenia Kavaliro Don
Kiĥoto el Manĉo” - la persono kiu sentis sin mezepoka kavaliro, dum deliraj
bataloj kontraŭ imagataj malamikoj.
Simple: oni ne avertis ĝin,
ke tiu ŝoseo estas netransirebla. Pro tio ĝi transiris ĝin. - JEAN COCTEAU (superrealisma
poeto kaj dramaturgo, al kiu estas aljuĝita tiu fama frazo, ke “ĉar li ne
sciis, ke tio estas nefarebla, li faris ĝin”).
Ĉar ĉiuj ĝiaj paŝmovoj estas
tre zorge planitaj. – LA RUĜA AKRIDO (hispane, El Chapulín Colorado), tiu amuza heroo de la
samnoma televizia serio, kies unu el la kliŝaĵoj estis: “ĉiuj miaj movoj estas
malvarme planitaj”).
Por iri al transŝosea
veterinara hospitalo kaj ekscii de fama bestkuracisto, ke ĝi suferas je “birda
gripo’, por si aŭtoimuna malsano. – DRO. HOUSE (la fikcia malbonhumora persono, kiu ĉefrolis
en la televizia serio “House, M.D”, kaj kiu elstariĝis per sia altega kapablo
fari diagnozojn, eĉ sen rekta kontakto kun la pacientoj).
Por fuĝi el la subpremado de
la ‘homines sapientis’! – MAGNETO (la mutacia teroristo el tiu seria filmaro X-Men).
Ĉar la forto estas ĉe la
kokino! - MAJSTRO JODO - (tiu fikcia persono el la universo de Star Wars, kaj kiu
servas trejniste al la Galaksio kaj la "Forto", de jarcentoj).
La kokino ne fintransiris la
ŝoseon, ĉar io tute neatendita, nome aŭtomobila batfaligo, baris al ĝi la iron.
– MURPHY (la aŭtoro de tiu fama frazo: “se io havas la minumuman ŝancon okazi,
tutcerte ĝi okazos”).
“La kokino fakte ne transiris
la ŝoseon, sed nur iluzie, ĉar ĝi estas malreala programulo el la simulita
realo de la nefizika vivdimensia matrico.” - THOMAS A. ANDERSON (alnomita
NEO), fikcia persono el la filmoj “The Matrix”, kaj kiu vivis duoblece en tiu
simulita mondo (“la Matrico”), sed ignorante, ke ĝi estis malsama ol tia, kia
ĝi ŝajnis.
Por partopreni sekretegan transgenan
eksperimenton, kiu subite transformos ĝin, ankoraŭ kokinetaĝe, en kreskigitan
kaj dikigitan superkokinon. - STEVE ROGERS (fikcia persono, kiu spertis fizikan
eksperimenton kaj tial transformiĝis al Kapitano Ameriko).
Por koni sian obskuran
pasintecon. – VOLVERINO (la menskonfuzita mutaciulo el la filmoj X-Men, kaj kiu havas
probleman pasintecon.)
Ĉar ĝi estis provinta, demalproksime,
pilktrafi golejon en la alia flanko de la ŝoseo, kaj ĝi transiris, por repreni
la pilkon. – PELÉ, la reĝo de la futbalo, kiu famas ankaŭ pro tiu demalproksima, sed
malsukcesinta ŝoto al la ĉeĥa golejo, en la Monda Pokalo de 1970.
Ĉar ĝi intencis defie fari la
unuan paŝon sur la alia flanko de la ŝoseo, tiel ke ĝi estos malgranda paŝo de
iu kokino, sed grandega paŝo por la tuta kokinaro. – NEIL ARMSTRONG (la
astronaŭto, kiu la unua paŝis sur la Luno, dirante, ke “tio estas malgranda
paŝo de iu homo, sed grandega paŝo por la homaro”).
Por eskapi de la morto per la
kokinmanĝemula tranĉilo, kaj ankaŭ, super ĉio, por membri en armeo de
herbovoraj bestoj, kiuj aspiris prediki al ĉiuj karnovoruloj de la cis- kaj
tranŝoseaj bienoj, pri la graveco de pura, sen besttoksina kaj neinfektita
animala korpo. – PITAGORO (matematikisto kaj filozofo, krom unu el la famaj vegetaranoj de
la Antikva Grekujo.
Por esplori lokojn, kien
neniu alia kokino iris. - JACQUES-YVES COUSTEAU (la oceanografo, kiu multege vojaĝis kaj esploris
diversajn marojn de la Tero, per sia fama ŝipo Kalipso).
La kokino tute ne havis la
liberon elekti ne transiri. Iu povo, supera kaj antaŭa al ĝi, transirigis ĝin.
La libervolo ne ekzistas. Tiu ĝia efika ago transiri jam enis en la kaŭzo mem
de la transiro. – LAPLACO (matematikisto, fizikisto kaj predeterminisma filozofo, kiu tiel
asertis: “Ni povas konsideri la estantecon de la universo kiel la efikon de
ties estinteco kaj la kaŭzon de ties estonteco.”).
La kokino ne transiris la ŝoseon,
ĉar ĝi ne povas moviĝi. La movo ne ekzistas. – PARMENIDO (la greka filozofo,
kiu tezis, ke la movo estas neebla, kaj ke la tuta realo konsistas en unu sola,
nemovebla kaj neŝanĝebla substanco).
Ĉar la kokina destino estas
ĉiam transiri la ŝoseon. La transirado estas movo. Ĉio estas movo. – HERAKLITO, la antaŭsokrata
filozofo, kiu defendis, ke la movo kaj la ŝanĝo estas la solaj ekzistantaj
realaĵoj.
Ĉar antaŭe, ĉiam kiam mi
aŭdigis la sonorilon kaj montris manĝaĵon, tiam la kokino transiris la ŝoseon
al mi, sed nun, post multaj ripetoj en la eksperimento, apenaŭ mi aŭdigas la
sonorilon, la kokino tuj transiras la ŝoseon, eĉ ankoraŭ ne vidante la manĝaĵon
. - IVAN PAVLOV (la nobelpremiita sciencisto, kiu eltrovis la nomatan
“kondiĉitan reflekson” en la psikologio de la konduto, farinte eksperimenton
kun sia hundo.
Temas pri simpla fatalaĵo. La
ekzistado de la kokino estas en ĝia libereco transiri la ŝoseon. - JEAN-PAUL SARTRE (filozofo,
verkisto kaj kritikisto, konata kiel unu el la ĉefaj reprezentantoj de la
ekzistadismo).
Ĝi entreprenis tiun
transiron, por iniciati konkordan dialogon inter ĉiuj bestaj societoj de la
duflanka bienaro geografie dividita de la ŝoseo, kaj kiuj vivis malpace, ĉefe
pro la malsameco de siaj blekoj. Iun fojon ĝi supreniris al la Dia Monto, kaj
de tie ĝi ekvidis la tutan bienbestaron malsupre. Tiam ĝi spertis luman
ekkomprenon, ke, malgraŭ ĉiuj formaj malsamecoj inter la bestoj, laŭ la
vivoprincipo ĉiuj ili estas fratoj kaj formas unu solan familion, nome la bestaron,
kaj ke ili ĉiuj estas naskitaj de la sama patrina naturo kaj estas irantaj, tra
unu sola pli vasta irantejo, al la sama patra ĉielo. – JOHN RALEIGH MOTT
(nobelpremiito pri la Paco kaj metodisma laikulo, kiu elpensis kaj realigis
ekumenisman internacian konferencon, ne inter ekleziaj reprezentantoj, sed
inter plurdevenaj misiistaj societoj, por eviti eventualan superregadon de iu
eklezio super la aliaj. Lia intenco estis okazigi kunfratigan etoson kaj
samnivelan, egalrajtan kej puran amsenton inter ĉiuj malsamdevenaj
partoprenantoj).
Ĉar antaŭe ĝi rezonis tiele:
“Mi pensas transiri; do transiranta mi estas”. - RENATO KARTEZIO (france, René
Descartes: filozofo, fizikisto kaj matematikisto, la aŭtoro de tiu fama latina frazo:
"Cogito ergo sum" ("Mi pensas, tial mi estas").
En vero, kiuj transiris la
ŝoseon, tiuj estis sole nur la genoj de la kokino. Tia ĉi piedirema birdo estis
nur la formo, kiun la genoj organizis, por plenumi la taskon transiri. - RICHARD DAWKINS (biologo kaj
verkisto, la aŭtoro de la libro “La Egoisma Geno”, en kiu li provas elklarigi
la evoluadon de la specioj laŭ la perspektivo de la geno, sed ne de la
organismo aŭ de la specio).
Tio estas banala demando
subtrudita de la mentoroj de iu popolamasa arto, kiu aliigis la figuron de unu
kokino en plian produktaĵon de la kultura industrio. – MAX HORKHEIMER (unu el la ĉefaj membroj de la Skolo de Frankfurto, kiu agnoskis, ke la tradicia marksisma teorio ne povas elklarigi kontentige la
turbuleman kaj neatenditan progreson de la kapitalismaj socioj en la 20-a
jarcento).
Okazas, ke, celinte humiligi
la kokinojn, la kokoj, en tipe masklisma sinmontremo, antaŭe transiris la
ŝoseon, provante konvinki la kokinojn, ke tiuj ĉi, kiel fragilaj inoj, neniam
havos sufiĉan kapablon transiri la ŝoseon. Tial la kokino transiris ĝin, ĝuste
por detrui tian paradigmon de la kokpatriarkeca opresado! – ROZA LUKSEMBURGO
(filozofino, marksisma ekonomikistino kaj komunista revoluciulino, krom
paroladistino kaj feministino, kiu defendis ĉiusencan egalecon inter viroj kaj
virinoj. En unu el siaj elokventegaj paroladoj ŝi diris, ke ŝi ne komprenas,
ekzemple, kial dum la vintro en ŝia mondoparto (kiu ne estis Luksemburgio) kiu
iras haki la lignon, tiu estas la viroj, dum la virinoj kuiras la supon aŭ melkas
la bovinon. "Ĉu ili (la viroj) ne scias, ke inter la brazilaj indiĝenoj
kiuj hakas la lignon, tiuj estas la virinoj, kaj ke en Afriko kiuj melkas la
bovinon, tiuj estas la viroj?" Ne; ili ne sciis tion.
Ĉar ĝi revolucie nepre
bezonis transiri la ŝoseon, por liberigi kokinojn el aliflankaj kokinejoj, sed
neniam perdante la tenerecon. - CHE GUEVARA (gerilisto, politikisto, ĵurnalisto,
verkisto kaj kuracisto, krom gvidinto de kelkaj revolucioj en landoj de
Latinameriko kaj aŭtoro de la jena frazo: "Ni nepre devas hardiĝi, tamen
neniam perdante la tenerecon").
Por serĉi lokon en la
transŝosea flanko, kie ĉiuj kortbirdoj povus vivi en paco, liberiĝintaj de la
rasapartigo reganta en la cisŝosea flanko! - NELSON MANDELA (la plej fama
nacia gvidinto de la movado kontraŭ la rasapartismo).
La evidentaĵoj kolektitaj sur
la loko de la denuncita transiro (ĉefe la tiama varmega pavimo) forte indikas,
ke la kokino ne transiris, sed ke ĝi transflugetis saltadante la ŝoseon. – SHERLOCK HOLMES (la plej
fama detektivo de la polica literaturo, tiame kontraktita de la bienisto).
Ĉar ĝi emocie freneziĝis kaj
transiris senprudente la ŝoseon, eĉ riskante morti akcidentite, ĉio tio pro la
troabundo da humoroj en ĝia pankreato. – HIPOKRATO (konsiderata la patro de la Medicino, kaj kiu
fundamentis sian medicinan praktikadon per la teorio de la kvar korpaj humoroj
(aŭ korpaj likvoj), nome sango, flegmo, flava galo kaj nigra galo).
Ĉar tiu kokintransira okazaĵo
estis laŭdestine necesa. Ĝi jam estis antaŭvidita de la universa ordo de la
kosmo, tial ke ĝi devis sendemande rezignacii pri ĝi. – ZENONO EL KITIONO (filozofo
el la Antikva Grekujo, sekvanto de Stoikismo (kiu predikis interalie, ke la
rezignacia akceptado de la destino estas unu el la fundamentaj signoj de la
saĝa homo, la sola, kiu spertas la veran feliĉecon. Sekve de tio, li predikis
pri la neceso, ke oni regu siajn pasiojn kaj estu indiferenta al la plezuro kaj
la doloro).
Ĉar ĝi allogiĝis je la ĉarmoj
de la transŝoseo, konsiderante, ke, laŭsciate, la plej feliĉigaj plezuraĵoj de
la vivo ĉiam troviĝas trans la ŝoseo. – EPIKURO EL SAMOSO (helenisma filozofo, kiu jesopiniis
pri la kultivado de la feliĉeco kaj la korpa trankvileco, per la moderaj
plezuroj kaj kontentigo de la deziroj).
Por racie respondi al tiu
demando, ni devas unue difini la vorton ‘kokino’ en la kunteksto, por konstati,
ĉu ĝi estas literaro tute malplena je senco, aŭ ĉu ĝi esprimas la universalan
ideon pri kokino, aŭ ankaŭ ĉu temas aparte pri iu konkreta kokino. – TOMASO EL AKVINO (unu el la
ĉefaj mezepokaj filozofoj, kiuj karakterizis sin aparte per la priokupiĝado
prezenti raciajn argumentojn, bazitajn sur la instruoj de la grekoj, por
pravigi la verojn revelaciitajn de Kristanismo, kiel ekzemple la ekzisto de
Dio, la senmorteco de la animo ktp).
Ĉar ĝi volegis tergrati trans
la ŝoseo, kie la maiz-porcioj, cetere, estas laŭsciate multe pli bongustaj. Do
diskuti la rimedon, nome la transiron de la ŝoseo en si, utiligitan de ĝi, tute
ne gravas. Gravas nur, ke la kokino atingis sian celon. - NIKOLAO MAKIAVELO (itale,
Nikkolo Makjavelli: diplomato, politika filozofo kaj verkisto, estinte la
aŭtoro de la gvidlibro "La Princo", per kiu li konsilas la
regnestrojn, kiel ĉiam kaj ĉiel teni sin en la povo, kaj kie li uzis interalie
la jenan resuman frazon: "la celo pravigas la rimedon").
Eble ĉar ĝi arde amdeziris
belkrestan kokon, kiu vivis trans la ŝoseo. Pro tio ĝi riskis al si la vivon,
pelite de nebridebla ampasio. Eble. Kiu vere povas scii, kio motivis ĝin al tiu
riska transiro? Sciate estas nur tio, ke la kokina koro havas emociajn kialojn,
pri kiuj ĝia kapo ne havas la plej minimuman ideon. - BLEZO PASKALO (france,
Blaise Pascal: fizikisto, matematikisto, moralisma filozofo kaj teologo, kiu
aŭtoras la frazon: "la koro havas kialojn, pri kiuj la kapo nenion
scias").
Ĝenerale, en senmova sinteno,
kokinoj emas daŭri senmovaj, sed tamen, kiam ili moviĝas, tiam ili emas tuj
transiri la ŝoseon, ĉefe pro la gravita altiremo aganta sur ĝi far la
transŝoseaj kokoj, kiuj jam moviĝas transe. Jen do la kialo de tiu ĝia magneta
transŝoseiĝo. – ISAAKO NEŬTONO (angle, Isaac Newton: fizikisto, matematikisto, astronomo,
alkemiisto, naturalisma filozofo kaj teologo, kiu la unua demonstris, ke la
movo de la objektoj, jen sur la Tero, jen sur aliaj ĉielaj korpoj, estas
regataj de sama aro da naturaj leĝoj, speciale de la leĝo pri la universa
gravito).
La kokino nur sekvis la
kategorian imperativon tipan pri la kortbirdinoj, nome: viziti la aliflankajn
kokamikinojn, kvazaŭ ĝi vizitus sin mem, por ke la aliflankaj kokamikinoj
reciproke venu poste, por viziti ĝin, kiel sin mem. Tio estas simpla demando de
praktika racio. - EMANUELO KANTO (germane, Immanuel Kant: filozofo kaj metafizikisto, kies
unu el la ĉefaj moralaj konceptoj estas la nomata Kategoria Imperativo, per kio
ĉiu homo devas fari por si tion, kion li deziras por la aliaj, kiel parto de
granda universa leĝaro. Li ankaŭ famas pro siaj kritikoj al la pura racio).
Ĉar antaŭe la cisŝosea
kokinaro kunsvingis siajn senutilajn flugilojn, kaj tial ili kaŭzis ventegon en
la transŝoseo, kiu altiris la kokinon al ĝi, kaŭzante ĥaosan tohuvabohuon meze
en la kokinejoj de la tuta bienaro. - EDWARD LORENZ (meteologo, matematikisto kaj filozofo,
kiu pliprofundigis la studojn pri la ĉena sinsekvo de kaŭzoj kaj efikoj de la
Teorio de la Ĥaoso (kiu famigis tiun diraĵon, ke la simpla eksvingo de la
flugiloj de unu papilio povas kaŭzi uraganon en la alia flanko de la mondo).
Ĉar la koka dio lud-ĵetis la
univers-enhavajn maiz-kubojn trans la ŝoseon, ien, kie neniu kortbirdo trovus
ilin, tial ke la kokino malespere transiris la paviman orbiton de sia bieno,
serĉe de ili, eĉ se vane. - STEFANO HAŬKINGO (angle, Stephen Hawking: teoria fizikisto, kosmologo kaj
verkisto, aŭtoro de la libro "La Universo en Nuksoŝelo".
Kontraŭstarante Ejnŝtejnon, li diris, ke "Dio ne nur ĵetludas kubojn, sed
kelkfoje ĵetludas ilin tien, kie neniu povas vidi").
Okazas, ke antaŭe oni diris
al la kokino, ke ĝi povos finfine realigi sian iaman sonĝon flugi, se nur ĝi
kuros laŭ vojo por deterigo. Ĉar ĝi miskomprenis iomete, ĝi nur transkuris la
ŝoseon tre rapide, ne sukcesante, tamen, atingi sian celon, ĉar ĝi ne disponis
je pli potenca propulsilo (preferinde motoro), kaj pro tio, ke ankaŭ gramatike
ĝi misis, ĉar, anstataŭ kuri ‘laŭ’ la ŝoseo, ĝi kuris nur ‘trans’ la ŝoseon, tio
estas, de unu flanko al la alia de la ŝoseo, tra tre mallonga vojpeco, kiu ne
ebligas ekflugon. - ALBERTO SANTOS DUMONT (aeronaŭto, sportisto kaj inventisto, kiu inventis
kaj, oficiale kaj publike, inaŭguris la aviadilon propulsitan per propra motoro
(en 1906)).
Ĉar, pro la geometria
plinombriĝo de la populacio de kokinoj kaj pro la nur aritmetika plinombriĝo de
novaj kokinejoj kaj maizporcioj, baldaŭ ne plu estos sufiĉa spaco en la
kokinejoj nek sufiĉa porcioj por tiuj kortbirdoj, tial ke, aŭdinte pri tio de
iu najbarino sia, la kokino tuj transiris la ŝoseon, serĉe de novaj pli favoraj
statistikaj perspektivoj de postvivado. - TOMASO ROBERTO MALTUSO (angle, Thomas Robert Malthus:
ekonomikisto, statistikisto kaj demografo, konsiderata la patro de la
demografio, pro sia teorio por la barado de la populaciaj pligrandiĝoj, konata
kiel maltusismo).
Ĉar ĝi fuĝis de si mem,
provante mildigi la tedon kaj la suferon vivi en sia sensenca kokineja mondo,
tiel ke, malespere kaj iluziiĝinte, ĝi transiris la ŝoseon, por trovi ian
efemeran plezuron kontraŭ sia efektive permanenta doloro. – ARTHUR SCHOPENHAUER
(filozofo, kiu famiĝis, interalie, pro sia pesimismo rilate al la homaj sonĝoj
kaj plezuroj).
Ĉar, leginte mian libron
"La Riĉeco de la Nacioj", ĝi ekkonsciis, ke ne pro la bonkoreco de la
kultivisto, de la porciisto aŭ de la kokinejmastro ĝi povos certigi sian
vespermanĝon, sed, kontraŭe, pro sia (eĉ se latenta) inklino provizi mem siajn
proprajn bezonojn, eĉ se ili kontentigeblas en aliula korto, eĉ se aliflanke de
la ŝoseo, sendepende de la virkoka regado. Tial, nerekte, mi kondukis ĝin
transŝoseen, per mia nevidebla mano. - ADAM SMITH (filozofo, ekonomikisto kaj verkisto,
konsiderata la patro de la klasika ekonomika liberalismo, kaj kiu bone resumis
sian pensadon per la jena kerna frazo: "Ne el la bonkoreco de la panisto,
de la buĉisto aŭ de la bieristo mi esperas, ke venos mia vespermanĝo, sed, jes,
el ilia klopodado elstarigi siajn proprajn profitajn interesojn". Ankaŭ
lia estas la tezo, ke la tuta konkurenca kaj liberala ekonomio estas regata de ia
ekvilibriga "nevidebla mano", sendepende de la registara kontrolo).
Ĉar oni diris al ĝi, ke en la
transŝoseo ĝi povos tre pli rapide evolui kiel vivanta estaĵo, kondiĉe nur ke
ĝi paŝu sur ŝosea ŝnuro, kiu ligas la sovaĝan beston al la anĝela superkokino.
Kaj, ĉar ĝi jam havas flugilojn, ĝi forte kredis, ke tia anĝeliga superkokiniĝo
estos tre facila al ĝi, se nur ĝi transiros tiun interkokejan ŝoseon.- FRIDRIĤO NIĈEO (germane,
Friedrich Nietzsche: filozofo kaj verkisto, kies unu grava frazo estas, ke
"la homo estas ŝnuro inter la besto kaj la superhomo (aŭ transhomo)").
Ĉar, leginte mian verkon
"On the Road", ĝi inspiriĝis kaj decidis per unu fojo sperti la
liberigan plezuron marŝi sur la ŝoseo, kion efektive ĝi faris, ĉefe post kiam
ĝi eksciis, ke trans la ŝoseo pas-ripozis grupo da aventuremaj kaj nomademaj
kokidoj nomataj "Beat Generation", al kiu ĝi intencis aniĝi. - JACK KEROUAC (verkisto, kiu
anis en la movado nomata "Beat Generation" (Nekonformisma Generacio).
Li ankaŭ verkis, inter aliaj, la libron "On the Road" (Sur la Ŝoseo),
kiu inspiris milojn da junuloj tra la mondo, iĝi nekonformistoj pri la
trudmoraj regsistemoj).
Ĉar ĝi, influite de
malproksimaj kokkrioj, eksupozis, ke ekzistas kokoj kaj kokinoj en la tuta
monda bienaro, kie ĝi vivas; pro tio ĝi decidis ĉirkaŭis ĉiujn lokajn
kok-bienojn, dum okdek minutoj, komence transirante la ŝoseon antaŭ sia
bieneto, por koni plej multe siajn samspeciulojn. - JULIO VERNO (la verkinto de
la aventura romano "Ĉirkaŭ la Mondo dum Okdek Tagoj".)
Ĉar ĝi deziregis ekkoni
verdkruran galinolinon, kiu navigadis plej ofte sur la tranŝosea akvejo, kaj
kiu ofte gapigis ĉiujn ĉirkaŭajn kortbirdojn per sia lertega elmetado de ovoj,
kiuj falis stare kaj tiel restis sur la tero. – KRISTOFORO KOLUMBO
(esplorvojaĝisto, kiu vivis longe sur la oceanoj, kaj kiu naskigis la metaforon
"ovo de kolumbo", kiu konsistas restigi ovon starigita, kiel aludo al
situacioj tre malfacile solveblaj).
Oni diras, ke ĝi transiris la
ŝoseon, sed ĉu estas vere, ke ĝi transiris ĝin? Ni bezonas fari konfirman
enketon, por ekkredi tion, antaŭ ol eldiri ion ajn prie. – PIRONO EL ELISO (Antikva
Greko konsiderata la unua filozofo pri la skeptikismo (doktrino laŭ kiu la homa
menso povas atingi neniun certecon pri la vero). Li ankaŭ defendis la adopton
de la nomata "praktika skeptikismo").
Ĉar ĝi maltoleris la
koruptan, nesinceran, maljustan kaj malmoralan sistemon de kunvivado en la
kokinejo, kaj tial ĝi decidis transiri la ŝoseon serĉe de interpersonaj rilatoj
pli moralaj, honestaj kaj puraj. – KONFUCEO (filozofo el la ĉina periodo de la printempoj
kaj aŭtunoj, kaj kiu predikis la moralecon, la sincerecon kaj la justecon en la
sociaj kaj interpersonaj rilatoj).
Ĉar ĝi ankoraŭ ne transiriĝis
al la bodia nirvano kaj tial ne liberiĝis de la maltrankvila tereca deziro
transiri la ŝoseon, eĉ se, kiel anoncite, ĝi transmoviĝis en la direkto al la
leviĝanta suno, vane provante iluminiĝi ĉe la mateniĝo. - BUDHO (La unua budhisto;
tiu, kiu predikis la iluminiĝon per malligiĝo de la sentumoj , de la materiaj
aferoj kaj de la neklereco, same kiel la superiĝon al la materia ekzistado,
krom la pureco kaj la enpronfudiĝo disde la fizikeco, serĉe de la intima paco
kaj la esenco de la vivo).
Ĉar ĝi estis esperanta nuligi
la ŝosean limon inter la kokaj popoloj de la tuta Tero, komence de tiu sia apuda
ŝoseo. Ĝi ekkonsideris, ke, spite al la bienlim’, ĉiuj kokoj kaj kokinoj estas
frataj bestoj, des pli ke ili havas, kiel ekzemplon por la homaj animaloj,
komunan interaŭdan kaj interkomunikan lingvon, nome la kokerikan, kiu ĉie aŭdeblas
kaj kompreneblas (post nur baza kurso), sendepende de ia ajn fizika baro. - LAZARO LUDOVIKO ZAMENHOF (la
iniciatinto de Esperanto, la komuna interpopola homa lingvo.
5 comentários:
Inteligenta kaj tre amuza teksto! :)
Gratulon pro tiu inteligenta ludo. Bonega!
Mi sugestus ĝin ampleksi permesante al la simplaj mortuloj aperigi la propran opinion pri tia instiga demando kaj poste prezenti la supran vortludon...
Nu, la ideo estas publika. Iu ajn povas krei sian propran samidean tekston, des pli, ke ankoraŭ estas multaj famuloj dezirantaj prezenti siajn opiniojn, kiel ekzemple Leonardo da Vinci, Voltaire, Lamarck, Pasteur, Bethhoven, Sankta Petro, Helena Blavatsky, Picasso, Emile Durkheim, Charlie Chaplin, Moseo kaj Augusto Comte.
Jam dum la pasinta jarcento, dum kunsidoj de Kultura Centro de Esperanto, Campinas-SP, ni multe babilis pri tio. La plej insista estis Klaũdio (nun kabeinta), kaj James Piton eble povas memori pri tiu historio.
Ege interesa kaj agrabla legajxo, aldonite citajxojn de famuloj. Tiuj cititaj frazoj povas denove trapensadi la enhavon.
Postar um comentário